Bard's Eeklose Ringcolumn editie 4

23-10-2018 18:43
Bard’s Eeklose Ringcolumn editie 4
 
Als Kuifje in Ringland woon ik ondertussen vier volle legislaturen in Eeklo. Vier verkiezingen op rij heb ik eraan moeten geloven. ‘De Ring komt er’. Net gezien op facebook: een krant van 1971(!) met melding van de idee ‘Ring rond Eeklo’. ‘De’ idee? Natuurlijk. Zoek maar eens in Van Dale het verschil in betekenis tussen ‘de idee’ en ‘het idee’. 
 
Bard’s Eeklose Ringcolumn editie 1, 2 en 3 werden geschreven in 2013 en 2014. Net nadat het stof van de vorige verkiezingen was gaan liggen. Toen werd mij verzekerd dat in 2017 de Ring er zou liggen. Ik geloofde er niets van. Maar deze keer, deze keer zou het anders zijn. En deze keer was ik opnieuw sceptisch maar ergens begon ik het zelfs te geloven. 2022 was de nieuwe datum. 
 
Maar de eerste gemeenteraad na de verkiezingen kwam al een ander verdict: 2030 zou het worden. Tussen 1971 en 2030 liggen 59 jaren. Ik zal dan 62 lentes tellen. Ik wil maar zeggen. Ringland is Sprookjesland. En Kuifje blijft er eeuwig jong.
 
Mijn kinderen zullen op dat moment al lang niet meer in Eeklo wonen, vermoed ik. Maar mijn kleinkinderen zullen er met opa misschien wel willen fietsen. Zal opa Kuifje dat op een  veilige manier kunnen voor 2030? Als ik de verkiezingsbeloftes van de vorige weken naast elkaar leg: ja. Geloof ik het? Ik weet het niet. 
Nochtans is het in wezen simpel. Stop met de idee ‘Ring rond Eeklo’ als argument te gebruiken om de verkeersveiligheid in deze stad op te krikken. Ik heb goed nagedacht en ik heb enkele suggesties waarvan de eerste stappen echt niet duur hoeven te zijn:
 
Zorg dat koning auto slechts ‘te gast’ mag zijn in de schoolassen ‘Zuidmoerstraat-Moeie’ en Eikelstraat-Opeisingstraat’. Knip dat desnoods. Of als dat idee te extreem is: maak er fietsstraat van, zet er bloembakken. Zorg ervoor dat je qua tijdsbesteding nooit zult kiezen om langs daar rond te rijden om vlugger de stad te doorkruisen.
Kies radicaal (en wel meteen) voor twee rijvakken door het centrum in plaats van 4. Nu is Eeklo-Centrum quasi het enige traject waar vier vakken liggen op de N9 tussen Gent en Brugge. Dat is waanzin en dat moet stoppen. Doe iets met die nutteloze middenberm en zorg dat het principe van één vak uitsluitend voor leveranciers (zie dossier 1990!) Ook effectief gebruikt wordt.
Bestudeer de optie van beter openbaar stadsvervoer/opstapbusje zoals Gent. Maak een as tussen AZ Alma en het station waar je bijna om de twintig minuten kunt op- of afstappen.
Denk goed na over de parkeergelegenheden en stap af van de idee ‘mijn winkel, mijn parkeerplaats’. Mits goed nadenken kan je met de huidige ruimte veel meer parkeergelegenheid creëren (zonder dure overdekte garages onder de grond), maar je moet het wel willen zien.
Is het ook geen beter idee dat tussen de rijdende auto’s en de fietsers geparkeerde auto’s staan? Dat is gewoon omwisselen van de parkeerplaatsen met het fietspad. 
Zorg voor een gezellige binnenstad en maak van het traject station > ovonde een aaneenschakeling van gezellige pleintjes met groen, met parkeren, met draaien en keren… een stad tussen de twee gebouwenrijen als het ware, al besef ik goed dat daar nog veel tijd voor nodig is (2024 moet toch haalbaar zijn…)
In de toevoer van auto’s naar de stad: overal witte lijn (inhaalverbod) binnen de bebouwde kom. Dit wil zeggen dat Kriekmoerstraat, Zandvleuge, Vrombautstraat, Oostveldstraat, Raverschootstraat… nog altijd wel als doorgangsweg gebruikt worden maar zoals in Holland vloei je qua snelheid mee met de auto die voor jou rijdt. De kans dat men binnen bebouwde kom de verplichte 50/uur rijdt, is plots veel groter geworden.
Realiseer het fietspad tot in Balgerhoeke, ja zelfs, tot Adegem en Maldegem. En, neen, ik vind niet dat we de stoomtrein moeten afschaffen. Wel integendeel, dat is een meerwaarde voor onze regio.
 
Wat zeg ik niet? Dat politici moeten gaan vervallen in loze symbooldiscussies als ‘knip alles door’ of ‘maak het centrum parkeervrij’. Zet stap voor stap. Denk in de eerste plaats aan de voetganger en de fietser, aan het kind en de bejaarde, aan de zwakste weggebruiker. Wat zeg ik ook niet? Weg met de auto. Neen, de auto heeft zijn rol. Ook in onze stad. Maar het mag geen hoofdrol meer zijn. In schoolomgevingen moet het zelfs een absolute bijrol zijn. Dat zeg ik wel. Voila, mijn mening. Ik kom hier op terug in 2024. En hopelijk blikken we in 2030 terug op het merkwaardige verhaal van Kuifje in Ringland, met of zonder ring… maar ik vrees er een beetje voor, als ik lees wat ik lees...