Bard's Meetjeslandse Ringcolumn (voorlopig laatste aflevering)

23-11-2013 14:07

Wat is het verschil tussen een sms’ende fietser die ervoor zorgt dat een auto flink moet remmen (en eventueel maneuvers moet doen die tot een ongeval leiden) en een dolgedraaide automobilist die veel te snel door Eeklo rijdt en een nietsvermoedende fietser ‘opschept’. Het verschil is: wat blikschade of de dood. Het essentiële verschil tussen de automobilist en de zwakke weggebruiker, quoi. Simpel. Zeker in de stad waar 50 eigenlijk de regel zou moeten zijn. Dus is sms’en op de fiets slim? Neen. Je kunt er hoogstens zelf een hoop ellende mee op je kop halen. Trouwens, dit is geen sluikreclame voor de rechtse afscheuring van politiek rechts in Eeklo. Ik wil alleen maar eens duidelijk stellen wat mijn mening eigenlijk is over de Heilige Ring en de doortocht van Eeklo. Ten eerste is een koppeling van beide dossiers onzinnig. Ten tweede moet naar mijn mening in de eerste plaats gedacht worden aan een leefbaar centrum Eeklo. En dan kijk ik naar Gent waar Beke & Termont & Van Rouveroij & Compagnie, in weerwil van alle middenstanders, koning auto toch vrij radicaal hebben buitengegooid. En Gent bloeit nu, vooral voor middenstanders. Ik ben van oordeel dat Eeklo zo snel mogelijk werk moet maken van één vak per rijrichting in het centrum. De vrij gekomen ruimte moet in de Molenstraat en van het station tot Krüger misschien aan parkeren worden gewijd. Al de rest moet ruimte voor de fietser en de voetganger zijn. De waanzin van het dubbele vak aan de Oostveldstraat moet heel dringend opgelost worden (Ovonde 2?). En er moet een gesprek komen met De Lijn voor een stadslijn met bussen van het type belbus tussen Het Leen, Sint-Jozef en Balgerhoeke (een soort tram 1 voor Eeklo maar dan met kleine bussen). 1,20 euro per SMS-ticket is goedkoper dan wat je nu in centrum Eeklo aan parkeertarieven betaalt. Bovendien blijf je zo lang je wil. En Eeklo, betaal als stad sowieso aan De Lijn wat je nu te veel aan parkeerwachters betaalt. En voor de rest: de busgebruiker betaalt. Dat is dus een radicale mening in Eeklo want dat vergt moed. Geen politieke partij in Eeklo wil deze mening horen of  in ogenschouw nemen. Mijn mening impliceert dat je moedig zegt tegen 12.000 chauffeurs per dag: als je hier niet moet zijn, rij dan langs de expresweg. Vermijd Eeklo. En wie er toch moet zijn, parkeert zich zo dicht mogelijk en neemt de bus of gaat te voet. En wie er toch door moet, zal veel geduld moeten hebben. Dat heeft in Gent voor geen klant en voor geen levering minder gezorgd. En de Heilige Ring? Als die er komt, zoals beloofd met natuurbuffers en een verstandige inplanting in het landschap, mij niet gelaten. Alleen vrees ik, na de jarenlange leugens over de komst ervan dat ook de uitvoering anders zal uitpakken dan wat vage beloftes nu voorspellen. Ziezo, behoor ik nu officieel tot het kamp van de ‘linkse wilderiken’ die Eeklo willen kapot maken? Tot het kamp van de misdadigheid (heb ik ergens gelezen...)? Het zij zo. Ik vind het persoonlijk eerder een beetje misdadig om nog langer te wachten de verkeerssituatie in hartje Eeklo aan te pakken, in afwachting van de Heilige Ring. Ik heb dus, dames en heren, gewoon een afwijkende mening. Tja. Voorlopig kan ik in Eeklo toch niet onder de voet worden gereden, want mijn voet is gebroken. Ik zit thuis. Ongevalletje op het zebrapad rechtover uw werk in het centrum van Eeklo, hoor ik u denken? Toch niet, dan had ik niet meer geleefd. Of ben ik zo een klein geniepig overdrijverken? A man’s got to do, what a man’s got to do.