Bard's Meetjeslandse Ringcolumn

15-11-2013 13:43

Ik woon graag in Eeklo. Echt. Een fijne mix van mensen en onhebbelijkheden. Gezellige drukte zonder veel animo. Vijftig tinten grijs en oranje. Mijn hart ligt nu hier. Mijn hart, een moordkuil. Want dat is Eeklo natuurlijk ook. Een moordkuil. Ik werk in het centrum en alleen al het zebrapad oversteken in Eeklo is een gewaagd avontuur. De meeste auto's tonen respect voor de zwakke weggebruiker, niks mis mee. Maar dat ene percent vertegenwoordigt in Eeklo aan 12000 voertuigen per dag toch al gauw 120 gekken per dag die niets liever willen dan voetgangers of fietsers onder de voet te rijden. En met een voorkeur voor jonge kinderen heb ik al gemerkt. Dat zijn 120 gekken die 12 zebrapaden op een afstand van een drietal kilometer passeren. Dat wil zeggen: 1420 doodsbedreigende situaties per dag in het verkeer in Eeklo. Per dag. Op een plekje grond van drie kilometer lang! En mijn dochters van 12 gaan daar naar school. Ook dagelijks. Wie is nu de gek? En wat lees ik in hét nieuwe Eeklose blaadje papier? Dat alle partijen (inderdaad: allemaal) gewoon wachten op de ring om daar iets aan te doen. Want, zo lees ik op Faesbook, nu is het eindelijk zover. De ring komt er. In 2017. Ik weet niet of Geert het zelf gelooft. Ik denk het niet. Maar het college alleszins wel. Wijlen premier Leterme had daar een uitdrukking voor: wie gelooft die mensen nog? Zeker als ik nu lees dat ook de zgn. progressieve partijen met de staart tussen de benen en mee met de massa 'wachten op de ring'. Er is een partij die op deze manier ook haar reden van bestaan 'Doel' opgeofferd heeft. Ook voor de wedde van een schepen, nota bene. En als ik dan verder lees in het prachtige nieuwe en vernieuwende blaadje papier zie ik ook dat al die gemeenteraadsleden dezelfde ideeën koesteren over 'het Eeklo met ring'. Namelijk: Eeklo krijgt twee ringen: de Grote Ring die er in 2017 (genoteerd!) zal komen en de Kleine Ring, die al jaren door het centrum van Eeklo loopt en door de Meetjeslandse sterveling gemeenzaam 'de autostrade' wordt genoemd. En naast deze twee ringen wordt Eeklo ook nog eens de kampioen van de parkeerplaatsen. Ah ja. Want koning auto is toch keizer in het Meetjesland zeker? Het wordt moeilijk voor de voetganger en de fietser om daar tussen te gaan laveren in de toekomst. De sossen moesten rood van schaamte worden. Maar zullen ze rood worden? Ik vrees ervoor. Want 'anders' nadenken over het toekomstige Eeklo. Een Eeklo waar fietsen, wandelen en het gebruik van openbaar vervoer centraal staat, dat is pas vloeken in de veelkeurige en op het einde van het spel de vooral oranje Eeklose kerk. Ik ben ooit uitgenodigd naar werkgroepen over de 'doortocht' en ik pleitte er nogal onverzettelijk (en ik geef toe: ik heb een grote bek) voor een stap terug van koning auto. Ik word niet meer uitgenodigd ;-) Fijn, dan heb ik tijd over om columns te schrijven. Het brengt geen zoden aan de dijk. Maar ik kan toch eens mijn gedacht kwijt, nietwaar?